استفاده درست از تگ هیدینگ یگانه از گام های مهم و کارایی گذار عملی در شفا سئو است. دسرتسی به هیدینگ ها از طرق پنل ادیتور متون وردپرس، با عناوین Heading 1 الی Heading 6 در دسترس هستند اما سوالی که ذهن ما را درگیر خواهد این است که کدام را و در چه زمانی بکار بگیریم؟
تگ H1 دائم و تنها باید برای عناوین سایت و یا صفحات در نظر گرفته شود. برای مثال باید عناوین پست های شما حتماً با این تگ به نمایش درآیند پس اگر قالب شما در این گویه بد عمل می کند، لازم است آن را ویرایش کنید. این عناوین باید به اندازه ای بزرگ باشند که وقتی کاربر وارد سایت شما شد سریعاً متوجهِ “تیتر مطالب بودن” آنها بشود.
اگر مقاله و مطلب شما حائز دسته های مختلف است، بهتر است به سراغ H2 هم بروید و برای ساب هیدینگ ها (زیر مجموعه های H2) از H3 و H4 بهرهگیری کیند.
بهینه سازی عکس های برای سئوی بهتر
آیا می دانستید که عکس های بکار گرفته شده در مطالب شما می تواند بر روی سئو تاثیر بگذارد؟ شاید پاسخ دهید سوال تکراری است و قبلاً در همین مقاله، استجابت آن دیتا شده که: با تولید عکس های یونیک می تاب به این مهم دست یافت! البته این بخشی از پاسخ است. علاوه بر این دربایستن است الی این عکس اطلاعاتی را در خود داشته باشد. قطعاً ربات ها قادر به تشخیص تفاوت ظاهری عکس ها نیستند و اطلاعات مندرج در آنهاست که ارزش عکس را بالا می برد. جزیئات اغلب برای یک عکس شامل:
عنوان (Title)
کپشن (Caption)
Alt
توضیحات (Description)
می باشد. اما مهمترین دسته که باید روی آن تمرکز اکثریت داشت: Alt است. ربات های خزنده فقط به کمک همین تگ به شناسایی تفاوت عکس های می پردازند. Alt کران و مرز باید حائز واژه کلیدی کلی سایت باشد. کپشن نیز به راستی نگارش توضیحاتی مختصر و سودمند در ذیل عکس هاست که کاربر را از خواستن نوشتار شما راضی تر خواهد کرد.
مساله دیگری که باید در مقوله تصاویر به آن پروا کرد، اندازه تصاویر است. بکارگیری عکس ها با اندازه و حجم بالا می تواند بارگذاری سایت را طولانی تر کرده که هم بر روی سئو تاثیر منفی می گذارد و هم کاربر را ناخشنود می کند. اگر می خواهید چیره دست تر و بهتر عکس های خویش را به نمایش بگذارید به سراغ پلاگین Smush بروید. این افزونه می تواند عکس های شما بدون افت کیفیت، فشرده کرده و افزایش سرعت لود سایت را صاف کند.
از لینک و آنکر لینک ها به واقعیت بهرهگیری کنید
اضافه کردن لینک به پست بسیار حائز اهمیت است که بسیاری نیز متعلق به بهره می برند. ولی آیا به درستی از آن استفاده می کنیم؟ ذیلاً چند باره از راه حل های ایجاد صحیحِ لینک در مطلب آورده شده:
لینک به محتوای داخل سایت خودتان: لینک های درونی مایه مرتبط شدن مطالب با هم می شود. همواره باید به این جستار توجه کرده و تلاش کرد مطالب پیوسته را با هم درهم کرد. البته، این کار تنها و تنها زمانی باید صورت گیرد که به کارگیری لینک، ضروری و کارساز باشد. بخصوص باید مد نظر داشت که مطلبی که به واژه ای لینک می شود، مرتبط با آن موضوع باشد. هرگز تنها به منظور برپایی پیوند و یا یک کار واجب به این جستار نگاه نکنید و صرفاً به این اندیشه باشید که این لینک می تواند در درمان اطلاعات کاربر کمک کند. لینک دهی ها علاوه بر اینکه سبب ترقی مقاله شده کمک می کند الی خزنده های موتورهای جستجو بهتر در خلال مطالب وبسایت شما آمدوشد کنند.
لینک به سایت های مقتدر با رنکینگ بالا: لینک های خروجی و نقش آن می تواند از لینک های درونی بیشتر باشد. لازم است که این برقراری بستگی با سایت های برتر در رنکینک گوگل باشد چرا که خزنده ها وابستگی سایت شما با آن سایت ها را تشخیص می دهند و هم کاربران و هم گوگل مطمئن می شوند که نوشتار شما به یک سایت قابل اعتماد مستند شده، پس ارزش خواستن دارد. لینک دادن به سایت های رده ذیل و یا حتی اسپم باعث خدشه دار شدن اعتبار وب سایتان خواهد شد.
آنکر تکست نیز می توانند مهم باشند. گوگل نگاه نزدیکی به آنکر تکست ها خواهد کرد و موارد کارساز و مفید را از مواردی که آزار دهند هستند، تشخیص می دهد.
آنکر تکست چیست؟
آنکر به معنای لنگر است و در برخی ادیتورهای پیشرفته به نقش لنگر دیده می شود. انکر تکست به راستی کاراکترها و واژه ها هایپرلینک شده ای هستند که با کلیک بر آنها وارد دسته و دستک دیگری می شویم. مثلا در عبارت:
“CNN is a good source of news, but I actually prefer the BBC’s take on events”
دو بخش لینک شده دیده می شوند. گرد CNN و دیگری BBC’s take on events. مورد نخست یعنی CNN به سایت اصلی این بنگاه خبرپراکنی لینک داده اما در BBC منحصراً به دسته خبرها لینک دیتا شده است. موتورهای جستجو از این تکست ها برای برپایی پیوستگی موضوعی کاربرد می کنند.
در نهایت به کلمات کلیدی می رسیم
کی ورد یا کلمات کلیدی بخشی مهم و بزرگی از
سئو وردپرس را به خود وابستگی می دهد چرا که این کلمات نقش بنیادی در تعریف آنچه که شما در حال نوشتن آن هستید، دارند. نقش این واژه ها زمانی بیشتر پرماسیدن می شود که تاییده و تشویق گوگل را در کنار آن میبینیم. با این حال باید در استفاده از آنها احتیاط کرد. بکار گیری کلمات کلیدی تکراری و همانند در یک پست و یا در پست های مختلف، می تواند به شدت ویرانگر باشد. در واقع مانند این می ماند که کسی، چیزی را بارها و بارها تکرار کند، قطعاً چنین موضوعی خوشایند نیست حتی برای ربات ها.
به واژه ها کلیدی باید به همانند یک چاشنی خوراک نگاه کرد و زمانی که لازم باشد از آنها استفاده کرد و دقت نماییم که کلمه کلیدی به کار گرفته شده مناسب آن پست باشد. البته پروا کنید که این سوژه توسط گوگل مطرح می شود اما اینکه ربات های گوگل لغایت چه میزان توانایی رهگیری چنین موضوعاتی را دارند مساله متفاوتی است. با این حال بی گمان درمان سیستم های گوگل در رسیدن به چنین اهدافی، توسط این شرکت دنبال می شود و دیر یا زود گوگل می تواند بر بسیاری از قوانینی که وضع کرده، بازبینی کند. پس اگر هدف کار طولانی مدت در فضای وب را دارید بهتر است طبق قوانین و تاکیدات گوگل جلو بروید و از سوء به کارگیری واژه ها ایمنی امتناع کنید.
در این مقوله نیز چند رهنمود داریم:
استفاده در حتماً نرمال: اگر واژه کلیدی که می خواهید بکار بگیرید در متن جمله نیست از بکارگیری آن پرهیز کنید چرا که تمام سیستم گوگل بر خوشنودی کابران پافشاری دارد. فراموش نکنید که واژه ها کلیدی را برای کاربران و نه برای ربات ها بنویسید.
استفاده در عنوان مطلب و یا رئوس مطالب: البته خود را مجبور به این پیشه نکنید اما اگر بتوانید واژه کلیدی اصلی خویش را در عنوان مطلب و یا رئوس مطالب بکار بگیرید در بهینه سازی سایت شما کارایی اکثریت دارد.
در بخش Alt عکس ها: Alt یا متن جایگزین بخشی در ادیت تصاویر می باشد که باید جایگاه کلمه کلیدی مطلب شما باشد. اما بهتر است که از یک کلمه کلیدی مشترک در کل عکس ها استفاد نکنید. نظر به اینکه ربات های گوگل Alt را می خوانند بکارگیری یک کلمه مشترک، تنها یکبار حساب می شود و حتی ممکن است رباتها را به سایت شما دلنازک کند. پس واژه کلیدی اصلی+یک یا دو واژه متفاوت در باره عکس می تواند ساختاره زیاد عالی ای در Alt تصاویر باشد.
توضیحات Meta: این بخش که به انگلیسی با عنوان Meta-Descriptions شناخته می شود، بهتر است جایگاهِ کلمات کلیدی مهمی باشد که مطلب شما با آنها راز و شغل دارد. اینکار را به کمک پلاگین های خاص که بعداً شناسایی خواهیم کرد، راحتر می طاقت انجام داد.
چگونه وب سایتی که از ما کپی می کند را تنبیه کنیم؟
گوگل برای اینکار مسیر چاره ای ارائه کرده. بهتر است به Copyright Removal گوگل سری بزنید و در آنجا تارنما های خاطی را شناسایی کنید. گوگل توانایی آنالیز وب سایت شما و وب سایت های خاطی را دارد به این معنا که می تواند با بررسی تاریخ انتشار، از حق کپی رایت شما پدافند کند.
مثلا عبارت (۵ راه برای افزایش امنیت در اینترنت) را سرچ کنید خواهید دیدن که به جز پارسیش به عنوان ناشر اصلی، تمام سایت های عالم در جستجوی گوگل صف کشیده اند! این نشان می دهد که ساختار اصلی پاندا و پنگوئن گوگل دشوار بنیادین دارد و آنگونه که تصور می شود، گوگل سیستم باهوشی در صیانت از کپی رایت و یا رتبه بندی سایت ها ندارد. به راستی می تاب گفت همین عدم توانایی گوگل را به جایی کشانده که سیستم گزارش دستی یا انسانی را گذرگاه بیندازد.
۴-بهترین ادوات و پلاگین های وردپرسی برای درمان SEO
فاکتورهای دیگری نیز برای شفا سئو وجود دارند، که طراحی و بکارگیری آنها شغل هر آدم نیست و فوت شد قدیمی می خواهد! مثلاً نقشه سایت (Sitemaps) یکی از فاکتورهایی است که گوگل به پافشاری به آن اشاره کرده و تقریباً می توان گفت سایتی که فاقد نقشه سایت باشد مثل یک هزارتو برای ربات های گوگل محسوب می شود. همانطور که در بخش فوق گفته شده برای نوشتن توضیحات متا (Meta-Descriptions) نیز بهتر است از روش سریعتری سهم گرفت که خدا رو شکر توسط توسعه دهندگان وردپرس در دسترس قرار گرفته. فهرست پایین دربرگیرنده بعضی ابزارهای بایسته و حساب پس دیتا ی وردپرسی است که می تواند شما را در دستیابی به سئوی بهتر یاری کند:
۱- سئوی وردپرس با کمک پلاگین Yoast
این پلاگین احد از بهترین و پرمخاطب ترین پلاگین های سئوی وردپرس است. این پلاگین علاوه بر تمرکز بر روی واژه ها کلیدی، امکان اضافه کردن توضیحات متا برای هر پست را فراهم می کند. این پلاگین وانگهی مهار ساخت فایل XML نقشه سایت را به طور خودکار به دست می گیرد و شما را از هرگونه منازعه در این جستار معاف می کند. اگر به نکوداشتن متعلق به بهره گرفته شود، می تواند بهترین و موثرترین دست موزه سئو برایوب سایت وردپرسی شما باشد.
۲- پلاگین به اشتراک گذاری Monarch
این افزونه احد از بهترین افزونه های به اشتراک گذاری مطالب محسوب می شود که نسخه فارسی شده آن نیز در ایران ترجمه و امکان خرید آن فراهم است. در این نوشتار می توانید با انواع و اقسام حالت های حمایت شده توسط این “پادشاهِ افزونه های اشتراک گذاری” آشنا شوید.
۳- افزونه کَش برای سایت خویش نصب کنید
کشینگ اگرچه بدست بسیاری از سرورهای میزبانی سایت پشتیبانی می شود ولی بکارگیری پلاگین اختصاصی در وردپرس می تواند به طور قابل توجهی سرعت سایت را بالا ببرد که خویش یک فاکتور مثبت برای سئو محسوب می شود. یکی از پلاگین های شناخته شده اینکار W3 Total Cache می باشد.
۴- از CDN بهره بگیرید:
این فناوری توسط بعضی از سرویس دهندگان ویژه ارائه می شود که بر اساس کاربر سایت شما را به کمک نزدیک ترین سرور به محل خود مشاهده می کند. این خاصیت سبب می شود تا سرعت بالا آمدن سایت برای بیننده افزایش یابد و خوشنودی کاربران افزایش یابد. پلاگین جت پک می تواند در این گویه مفید باشد. این پلاگین سایت وردپرسی شما را به CDN وردپرس.کام متصل می کند. maxcdn.com نیز گرد از سایت های مطرح ارائه دهنده این سرویس است.
standard_vs_cdn
فنون و ریزِکاری های سئو یکی و دوتا نیست! و به جرات می طاقت گفت راهکارهای زیادی برای شفا سئو وجود دارد اما در این مقاله کوشش شده تا بهترین و مهمترین مسائل سئو در وردپرس به ابتدایی ترین شکل ذکر شود.