از آنجایی که استارتاپ در سالهای اخیر شکل گرفته و از موضوعات جدید قرن کنونی است، پرداختن به این حوزه و صحبت دربارهی آن با تکیه بر تجربیات گذشته هیچگونه قطعیتی نخواهد داشت. دنیای حال حاضر پیچیدگیهای جدیدی دارد، بهگونهای که آیندهی مبهمی را پیش روی ما قرار میدهد. در چنین شرایطی استفاده از تجربیات افراد کارآفرین و کسانی که مطالعات فراوان و تجربههای بیشتری در زمینهی کسب و کارهای نوپا دارند، بسیار کمک کننده خواهد بود. اریک ریس یکی از کارآفرینان مشهوری است که با قدرت در فضای استارتاپها فعالیت و مطالعه دارد.
او با نوشتن کتاب لین استارتاپ در سال ۲۰۱۱ شهرت جهانی پیدا کرد و روش جدیدی را در حوزهی کسب و کارهای نوپا بنیان گذاشت. در سال ۲۰۱۷ او حاصل تجربیات خود را در مسیر مشاوره و آموزش مدل استارتاپ ناب به تجارتهایی که تازه شکل میگرفتند، به شکل کتابی با عنوان راه استارتاپ ارائه کرد. او این کتاب را یک نقشهی قدم به قدم برای ایجاد سیستم مدیریتی جدید در حوزه کارآفرینی میداند.
اگر به استارتاپها یا کار در این فضا علاقمندید، توصیه میکنیم این کتاب را در دستور مطالعهی خود قرار دهید. برای اینکه بهتر بفهمید کتاب مورد نظر شامل چه موضوعات و مطالبی است، با ما درزومیت همراه شوید.
اریک ریس بعد از تالیف کتاب لین استارتاپ، بهمنظور تعیین یک نقشهی راه مدرن برای استارتاپها و شرکتهای تازه تأسیس این کتاب را نوشت. در کتاب لین استارتاپ اریک ریس نمونههایی از فعالیت استارتاپهای موفق را نشان میداد. این استارتاپها مسیر ساخت یک محصول کوچک موفقیتآمیز را با تمرکز بر مشتری و آزمایشهای علمی بر پایهی روش تغییرات مداوم در سه مرحلهی تولید-سنجش-یادگیری در پیش گرفته بودند و بر پایهی این روش در هر مرحله تصمیم میگرفتند که همین راه را ادامه بدهند یا از مسیر خود چرخش کنند.
کارآفرین و نویسندهی کتاب پرفروش لین استارتاپ، حالا در کتاب جدید خود نشان میدهد چطور اصول اولیهی کارآفرینی میتواند توسط همه نوع کسب و کاری از استارتاپهای تازهکار گرفته تا شرکتهای سنتی بهکار برود. در اثر این کار آنها میتوانند درآمد خود را افزایش دهند، در مسیر خلاقانهای گام بردارند و خودشان را در زمرهی شرکتهای واقعا مدرن قرار دهند. دراینصورت خود را برای استفاده از مزیت فرصتهای بسیار بزرگ قرن ۲۱ آماده کردهاند.
نویسنده تمرکز و توجه خود را بر گروهی کاملا جدید از شرکتها معطوف میکند: شرکتهای بینالملی چون تویوتا، غولهای تکنولوژی مثل فیسبوک و آمازون، نسل بعدی سیلیکونولی و تازه به دوران رسیدههایی مانند Airbnb و Twilio که همگی به ثبت رسیدهاند.
اریک ریس با تکیه بر تجربیات پنج سال تلاش خود در کار کردن با این شرکتها، یک سیستم مدیریتی کارآفرینانه را ترسیم میکند. این سیستم مدیریتی سازمانهای مختلف را با هر اندازه و فعال در هر صنعت بهسوی رشد تحملپذیر و تاثیرات بلندمدت سوق میدهد. کتاب پر از داستانهای مرتبط، بینشها و ابزار مختلفی است که یک نقشهی راه ضروری برای هر سازمان یا کسب و کاری ارائه میدهد که در دریای نامشخص قرن حاضر به پیش میرود.
خواندن این کتاب برای تمام مدیران، مدیران اجرایی و کارآفرینانی که میکوشند روش کار سازمانی مدرن را بفهمند، ضروری است.
این کتاب شامل ۳ بخش است. در بخش اول تمرکز بر شرکتهای مدرن است و دلیل اینکه چرا شیوهی سنتی مدیریت دیگر رضایتبخش نیست. بخش دوم نقشهی راهی برای دگرگونی یا تغییرات عمده ارائه میدهد. درواقع این بخش چگونگی طی کردن مسیر استارتاپ را نشان میدهد. بخش سوم روی نتیجه تمرکز دارد و به این سؤال پاسخ میدهد که وقتی مسیر تغییر کاملا انجام شود، چه اتفاقی میافتد.
در سرتاسر کتاب با مثالهای متعددی از تجربیات خود نویسنده از کار در شرکتهایی چون GE وIBM روبهرو میشویم.
در بخش اول دربارهی شرکت مدرن و ویژگیهای آن صحبت میشود. مفهوم ناپایداری، نحوهی رویارویی با شکستها، نقش رهبر تیم در رشد و تغییر این شرکتها از مباحث بیان شده در این بخش است. اریک ریس دربارهی کسبوکار مدرن میگوید:
آن کسبوکار یا شرکتی مدرن محسوب میشود که هر عضو آن در هر سمتی قابلیت کارآفرینی داشته باشد.
راه استارتاپ یک سیستم مدیریتی بر پایهی پنج اصل اولیه است. این اصول عبارتاند از:
اریک ریس متولد سپتامبر سال ۱۹۷۸ کارآفرین، وبلاگنویس و نویسندهای موفق است. او قبل از اینکه کارآفرین بشود، یک مهندس نرمافزار فارغ التحصیل از دانشگاه ییل و فعال در زمینهی برنامهنویسی بود. اما بعد از ورود به سیلیکونولی بهعنوان مهندس نرمافزار، شبکه اجتماعی IMVC را تأسیس کرد. اینجا بود که جهت مطالعات و تحقیقات خود را به سمت استارتاپ برد.
در بخش معرفی کتاب زومیت، پیشتر کتاب مهم اریک ریس را تحت عنوان لین استارتاپ یا نوپای ناب از این نویسنده معرفی کردیم. میتوانید در این مطلب دربارهی نویسنده مطالعه بیشتری داشته باشید.
کتاب راه استارتاپی در اکتبر سال ۲۰۱۷ به بازار آمده است. این کتاب در سال ۱۳۹۷ توسط گروهی از مترجمان به نامهای محمدرضا پارسانژاد، ابوالفضل کیانیبختیاری و عرفان محبیجو در سازمان مدیریت صنعتی تهران ترجمه شده و فیپای ملی گرفته است؛ اما در وب سایت اسناد ملی ایران موجودی ندارد. دستهبندی موضوعی این کتاب کارآفرینی و فرهنگ سازمانی است. عنوان کامل این کتاب به این صورت ترجمه شده است: راه استارتاپی: چگونه شرکتهای مدرن، مدیریت کارآفرینانه را برای تحول فرهنگ و تحریک رشد بلندمدت به کار میبرند؟
آخرین خبر از ترجمه و ارائهی این کتاب در ایران را در وبسایت ایران استارتاپ دیدم که گفته شده قرار است با ترجمهی فریزاد پریدار چاپ شود. امیدواریم در آیندهای نزدیک شاهد چاپ و حضور ترجمههای خوبی از این کتاب در کتابفروشیها باشیم.
مجلهی تجاری Fortune این کتاب را ادامهی کتاب استارتاپ ناب اریک ریس میداند و معتقد است پانصد شرکت امریکایی سنتی که از نظر میزان فروش در صدر قرار دارند، باتوجهبه مطالب این کتاب میتوانند مسیر رشد خود را با ترفندهای استارتاپ گونه از نو شروع کنند. استیو کیس که یک کارآفرین شناخته شده و مدیر آمریکا آنلاین است، دربارهی این کتاب میگوید:
اریک ریس در کتاب جدید خود نقشهی راه گام به گامی برای استارتاپها آماده کرده است و به آنها میآموزد چگونه اصول اولیهی کارآفرینی را برای رشد تغییرات خود بهکار ببرند.
همچنین جملاتی که روی سایت اختصاصی کتاب راه استارتاپی از افراد مختلف منتشر شده، خواندنی است:
راه استارتاپ چشمانداز جدیدی است از آنچه شرکتهای مدرن میتوانند و باید مورد توجه قرار دهند.
راشما ساجانی
این کتاب جعبه ابزار کاملی برای هر کسب و کاری است که به کارآفرینانهتر اندیشیدن و موثرتر بودن نیاز دارد.
تیم رایلی
من دربارهی حفظ موفقیت شرکتهای ثبت شده تحقیق کردهام و متوجه شدم راه استارتاپ راهنمای عملی برای انجام راهی برای حفظ این موفقیت است.
کلی کریستنسن
اریک ریس کارش را بهخوبی انجام داده است. اگر شرکت شما با راه استارتاپ همراستا نیست، بهزودی شکست خواهید خورد.
الکسیس اوهانیان
در سایتهای آمازون و گودریدز، خوانندگان کتاب از تجربیات خود در مورد راه استارتاپی نوشتهاند. در آمازون حدود ۶۰ نظر مثبت درباره این کتاب ثبت شده است و این نظرات نقاط مشترکی با یکدیگر دارند. از جمله اینکه بسیاری از آنها میگویند این کتاب تکمیل کنندهی کتاب اول اریک ریس یعنی لین استارتاپ یا کسبوکار نوپا و راهی عملی برای رسیدن استارتاپها به موفقیت و حفظ آن است. باوجود ۱۴ نظر منفی که برای آن در آمازون ثبت شده، میتوان کتاب را در زمرهی کتابهای خوب و بسیار مفید در فضای کسب و کارهای جدید تلقی کرد. اغلب منتقدان دلیل مخالفت خود را اختلاف فاحش بین دو کتاب اریک ریس دانستهاند.