۱. پلاگین بیشتر، سرعت سایت پایینتر
افزونهها میتوانند امکانات زیادی را به سایت شما اضافه کنند. اما باید در عقیده داشت که در چهره بهرهگیری همزمان از شمار زیادی افزونه، سرعت سایت کاهش پیدا میکند و این میتواند باعث بروز مشکل در عملکرد سایت گردد.
۲. به روزرسانیهای مداوم
وردپرس به صورت دورهای نسخههای جدید قالبها و افزونههای خویش را ارائه میکند. با به روزرسانی این امکانات، باید انتظار تغییر در ظاهر و عملکرد افزونهها و قالب را داشت. لذا برای شفا وضعیت بعد از به روز رسانی نیاز به یک طراح سایت و برنامه نویس مجرب خواهید داشت الی در چهره بروز هرگونه مشکل، نسبت به عیب یابی آن اقدام و دشواری ها را رفع نماید.
۳. بهرهگیری بیش از حتماً از منابع
نصب شمار بسیار افزونه در جهت بالابردن امکانات وبسایت مایه استفاده بیش از بی گمان از منابع سرور شده و معمولا سایت احتیاج به بالارفتن سرویس میزبانی خواهد داشت. در ابتدای مقاله اشاره شد که بعضی از شرکتهای معتبر ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، در سبد محصولات خود، سرویس هاست وردپرسی ارائه میکنند و با درنظر اخذ یک سرور پسندیده برای سایتهایی با این پلتفرم لغایت حد زیادی دشواری ها این چنینی را رفع کردهاند. با یک نگاه کلی میتوان به این نتیجه قبض که طراحی وب سایت با وردپرس میتواند یک پلت فرم خوب برای طراحی سایتهای فروشگاهی و شرکتی باشد و همگی معایب آن به راحتی بدست یک تیم طراحی کارآزموده قابل رفع میباشد. بنابراین همچنان وردپرس میتواند انتخاب مناسبی برای طراحی سایت باشد
به دنیا آمدن بهخاطر هواخواهان
شیائومی پیوسته به راهبرد شناختهشدهای وفادار بوده است که بهروشنی بیان میکند شرکت ما «به خاطر هواخواهانش به دنیا آمده است.» راهبردی که شامل پروژهی اولین محصولش هم میشود: MIUI. این راهبرد بعداً به تلفنهای همراه هوشمند، رهیابها و تمامی محصولات نرمافزاری و سختافزاری گسترش پیدا کرد. خود شیائومی بهدست گروهی که «عاشق بازی بودند»، خیالپردازان و علاقهمندانی بیپروا تأسیس شد. لی جون و من، هر دو، همچون باقی مؤسسان از خیالپردازان دنیای دیجیتال هستیم. پیش از تصمیم به ساخت یک تلفن همراه هوشمند درجهیک، به این نتیجه رسیده بودیم که هر سهمی هم از بازار در اختیار داشته باشیم، باید به این اصل پایهای وفادار بمانیم. باید مجموعهای از دستگاههایی میساختیم که خودمان دوستشان داشته باشیم و باید نوعی تلفن همراه هوشمند میساختیم که فقط خیالپردازانی مثل خودمان دوستش داشته باشند.
بهترین شعارها تجاری یا جملههای تبلیغاتی، ساده و مختصر هستند و امیدها و آرزوهای فرد را بیان میکنند.
بهمنظور بیان آشکار و صادقانهی ضوابطمان، باید گفت «به دنیا آمدن به خاطر هواخواهان» به این معناست که کل اندیشه بر مبنای بازیکردن پیریزی شده است. اغلب تفاوت میان تلفنهای همراه هوشمند Mi و دیگر تلفنهای همراه هوشمند را اینگونه توضیح میدهم: کاربران دیگر برندها از تلفنهای همراه خود استفاده میکنند. کاربران Mi با تلفنهای همراهشان بازی میکنند. علاوه بر این، فقط یک نفر را ندارید که بازی میکند، بلکه افرادی دارید که برای بازیکردن دور هم جمع میشوند. برای همین کاربرانی را میبینید که با نصب سیستمهایی، تلفنهای همراه خود را به بازی میگیرند، اتومبیلهایی را با کنترلازراهدور به حرکت درمیآورند، برای عکاسی تأخیری از آنها بهره میگیرند و حتی از ماه عکسبرداری میکنند. کاربران شیائومی معمولاً بهوسیلهی مجموعهی تابلوهای اعلانات با یکدیگر آشنا میشوند چون از تلفن یکسانی استفاده میکنند و اگر ساکن یک شهر باشند، برای دیدارهای برونخط دور هم جمع میشوند.
پیشنیاز موفقیت هر محصول نوپا در این است که محصول در وهلهی اول خواستههای مؤسسان خود را محقق کند. اگر خود مؤسسان رضایت حقیقی نداشته باشند، چطور آن محصول میتواند در دل شخص دیگری جا باز کند؟ هر شرکت صنعتی «بهبارنشسته» که آن صنعت را زیرورو کرده است، در این ویژگی شریک است. چندی پیش با وانگ وی، مؤسس اساف اکسپرس، صحبت میکردم. او گفت که بیست سال پیش تجارت خود را دقیقاً به این خاطر آغاز کرد که در آن زمان، از خدمات تحویل کالا رضایت نداشت و خیلی ساده تصمیم گرفت «خودش وارد میدان شود»؛ خودش خدمات بهتری ارائه دهد.
بهترین بیانیههای تجاری یا جملههای تبلیغاتی ساده و مختصر هستند. امیدها و آرزوهای فرد را بیان میکنند و بنابراین، بقیهی مردم را به خواستن اهدافی یکسان سوق میدهند. برای نمونه، جملهی تبلیغاتی گوگل «سازماندهی اطلاعات جهانی و در دسترس همگان قراردادن و کارآمدساختن آنها» بوده است. شعار گروه علیبابا از این قرار است: «سادهسازی راهانداختن تجارت در هر کجای دنیا». رکوبیآلایش بگویم که زمانی میگفتم «انسانهایی که برای هیجان و تبوتاب زندگی میکنند با بقیه فرق دارند. آنها شهامت دارند تا خودشان باشند. بیآنکه سختگیر باشند، انگیزهی بسیار بالایی دارند و ایمان دارند هر چیزی شدنی است. نگاهی به شعارها بیندازید: «در دسترس همگان قراردادن اطلاعات و کارآمدساختن آنها.»، «سادهسازی راهانداختن تجارت در هر کجای دنیا» و «برای تحقق رؤیای چینی، برو تو کارش!»
شخصیت کارتونی راهکاری است برای بیان مفهوم کلی یک برند.
مسلماً همهی برندها به شخصیتی کارتونی نیاز ندارند ولی در صمیمانهترشدن تصویر شرکت و دسترسپذیرترشدن آن تأثیر دارد.
طی چهار سالی که شیائومی تأسیس شده است، دایرهی کاربران آن از هواخواهان به بازاری عمومیتر گسترش پیدا کردهاند. بنابراین، شعار و جملهی شرکت را تغییر دادهایم. به جای «آمدن به دنیا برای خدمت به هواخواهان»، میخواهیم نشان دهیم که شیائومی محصولاتش را با درنظرداشتنِ کاربران خود تولید میکند و با استفاده از فروش اینترنتی میتوانیم واسطهها را حذف کنیم و بهوسیلهی بازرگانی اینترنتی، فروش جهانی داشته باشیم. هنوز نتوانستهایم اندیشهی خود را در جملهای کوتاهومختصر بیان کنیم ولی نیتمان این است که نشان دهیم خرید محصولات خوب بایستی برای همگان شدنی باشد. «دنیاآمدن برای خدمت به هواخواهان» همچنان راهبرد محصولات ما خواهد بود زیرا با اندیشهی بهرهوری بالا، ظرفیت بالا برای شخصیسازی و استفادهی آسان مطابقت دارد. کلیت برند شیائومی در این ویژگیها خلاصه میشود (شکل ۳.۱۲).
شکل ۳.۱۲ ظاهر متمایز شیائومی.
شخصیت کارتونی راهکاری است برای بیان مفهوم کلی یک برند (شکل ۳.۱۳). مسلماً همهی برندها به شخصیتی کارتونی نیاز ندارند ولی در مورد برندهایی که بازار بزرگی در اختیار دارند، شخصیت کارتونی در صمیمانهترشدن تصویر شرکت و دسترسپذیرترشدن آن بر مبنای ارتباط متقابل با کاربر تأثیر دارد.
شکل ۳.۱۳ نمونههایی از شخصیتهای کارتونی.
میتو شخصیت کارتونی ما، «حیوان فرخندهی» ماست (شکل ۳.۱۴). بعد از انتخاب اسم شیائومی، فکر شخصیتی کارتونی را درنظر گرفتیم چون احساس میکردیم در «گرم و صمیمانه» شدنِ تصویرِ کلیِ یک شرکت اینترنتی سهامی عام کمک میکند. بنابراین اندیشیدن دربارهی شخصیت کارتونی در روز تأسیس شرکت و همراه با انتخاب اسم و نگارهی تجاری آن شروع شد. مردم میپرسند چرا خرگوش را انتخاب کردیم… خب، در حقیقت، به دلیل اینکه حیوانات زیادی سازگار با هدفمان وجود ندارند.
شکل ۳.۱۴ میتو.
هنگام تصمیمگیری مورد انتخاب شخصیت کارتونی سه گزینهی احتمالی داشتیم.
اولین آنها «مرد بدوی»، انسانی غارنشین بود. «دنیاآمدن برای خدمت به هواخواهان» اینگونه معنا میشد که شیائومی یک شرکت تولیدکنندهی تلفنهای همراه اینترنتی بود که کالاهایی با بهرهوری بالا میساخت و هرچه بخش «تکنولوژی» آن برای شرکت اهمیت بیشتری پیدا میکرد، تضاد آن با شخصیتهای کارتونی سنتی بیشتر نمایان میشد. میخواستیم نشان دهیم که ما از آن شرکتهایی هستیم که جهان را زیرورو میکنند. درهرصورت، تصویری که طراحی شد مناسب عرضهی عمومی در بازار نبود بنابراین رد شد.
دومین گزینه دایناسوری کوچک بود. دایناسوری نوزاد که معمولاً گستاخ بود و وقتی عصبانی میشد، نیروی انفجاری زیادی پیدا میکرد. شمار زیادی دایناسور کوچک و دوستداشتنی ترسیم کردیم ولی در آخر، لی جون کل فکر را رد کرد. او خاطرنشان کرد که دایناسورها منقرض شدهاند و در نتیجه مفهوم ضمنی این شخصیت چندان چنگی به دل نمیزند.
سومین گزینه خرگوشی بود که آن را میتو مینامیم.
میتو که بهمعنای برج حمل است، بهشکلی کشیده شده است که شوروهیجان موجود در مسائل جدید و نادر را به نمایش بگذارد. طرحی دوستداشتنی که از جستجو در جهان به همراه همنشینان خود لذت میبرد. ظاهری آرام و چشمانی خیره دارد ولی پشت آن چشمها، بیشمار نگرش تازه پنهان شده است. به کلام ساده، میتو خودنمایی نمیکند با اینحال، باز هم کمی غیرعادی است.
باجافزار مسالهی جدیدی نیست. بدافزارهایی که دادهها را رمزگذاری و سپس از قربانی برای رمزگشایی آنها درخواست پول میکنند، تقریبا ۳۰ سال قدمت دارند. پس چرا احساس میکنیم وضعیت رو به وخامت گذاشته؟ خب، به این دلیل که وضعیت واقعا رو به وخامت گذشته است. در مدتزمان کمی، باج افزار از تهدیدی ناشناخته که فقط معدودی از نفرات با آن برخورد داشتند، به طاعونی تبدیل شده است که بیمارستانها، بانکها، سیستم حملونقل عمومی و حتی بازیهای ویدیویی را فلج میکند. رشد ناگهانی باجافزارها به شکل ناامیدکنندهای ادامه دارد و اثری از کاهش در آن دیده نمیشود. در این شرایط قربانیان سردرگم از خود میپرسند چرا آنها و چرا حالا؟ پاسخ هر دو سوال قبلی با «ارز رمزپایه» (cryptocurrency) و «آژانس امنیت ملی آمریکا» (NSA) پیوند خورده است.
اولین حملهی شناختهشدهی باج افزار در سال ۱۹۸۹ صورت گرفت. هدف این حمله صنعت بهداشت و درمان بود. بر اساس وبلاگ امنیت سایبری Practically Unhackable، زییستشناسی به نام «جوزف پاپ» (Joseph Popp)، چیزی در حدود ۲۰ هزار فلاپی دیسک را برای پژوهشگران ارسال کرد. او ادعا میکرد که این فلاپیدیسکها حاوی یک نظرسنجی هستند که با کمک آن دانشمندان میتوانند میزان ریسک بیمار را برای ابتلا به HIV مشخص کنند. البته او به این موضوع اشاره نکرده بود که این فلاپیدیسکها، فایلها را در کامپیوترهایی که آلوده شوند رمزگذاری میکنند و عملا امکان استفاده از کامپیوتر را از کاربر سلب خواهند کرد. کاربران کامپیوترهای آلوده بهجای صفحهی بوت معمول، با پیامی شبیه به تصویر زیر روبرو میشدند که از آنها برای باز شدن قفل سیستم مبلغ ۱۸۹ دلار درخواست میکرد.
جوزف پاپ مدرک دکترایش را از دانشگاه هاروارد گرفته بود، در شاخهی زیستشناسی تکاملی فعالیت میکرد و با تصوری که ما امروز از هکرها داریم تفاوت داشت. بر اساس گزارش سایت Atlantic، بعد از اینکه او دستگیر و با اتهام باجخواهی روبرو شد، ادعا کرد که میخواسته پول حاصل از این کار را به تحقیقات مربوط به بیماری HIV ببخشد. فارغ از انگیزههای حقیقی پاپ، دو عامل کلیدی مانع از موفقیت حملهی او شد. اول این که فلاپیدیسکها از طریق پست ارسال شدند و دوم این که پاپ از نوعی شیوهی رمزگذاری استفاده کرده بود که امکان رمزگشایی آن بدون کمک او وجود داشت. این شیوهی رمزگذاری بعدها به نام PC Cyborg معروف شد. حال پس از گذشت حدود ۲۸ سال، وضعیت در دنیای باجافزار تا حد زیادی بدتر شده است.
وقتیکه در مورد وسعت حملات باجافزارهای مدرن حرف میزنیم، باید دو معیار را در نظر بگیریم: «تعداد دفعات» (frequency) و «میزان پراکندگی» (reach). وزارت دادگستری آمریکا در یک گزارش مربوط به سال ۲۰۱۶ به دریافت ۷۶۹۴ شکایت از باجافزارها از سال ۲۰۰۵ اشاره کرده است. البته در گزارش قید شده که احتمالا این عدد از آمار حملاتی که به وقوع پیوسته پایینتر است. فقط در یک مورد، باج افزار معروف WannaCry، به بیش از ۱۵۰ کشور حمله کرد. در این آمار عجیب دو عامل نقش خیلی مهمی ایفا کردهاند: ظهور ارزهای رمزپایه و دسترسی به ابزارهای هکی که آژانس امنیت ملی آمریکا طی سالها انباشه بوده است.
ارزهای رمزپایهای مانند «بیتکوین» (Bitcoin) به حملهکنندگان اجازه میدهند فرصتی واقعی برای دریافت باج داشته باشند. حالا دیگر لازم نیست هکرها مانند جوزف پاپ یک صندوق پستی درست کنند و منتظر دریافت چکهای کاغذی از طرف قربانیان باشند. بهجای آن میتوانند به راحتی قربانی را برای پرداخت باج به آدرسهای ویژهی انتقال بیتکوین هدایت کنند.
بر اساس گزارش شرکت امنیت سایبری Palo Alto Networks، اولین باجافزاری که از «بیتکوین» برای دریافت باج استفاده کرد، باجافزار Cryptowall در سال ۲۰۱۳ بود. اما ماجرا در همینجا خاتمه نیافت. بر طبق گزارش سال ۲۰۱۶ شرکت IBM، حملات باجافزارها در طول یک سال قبل از آن، ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده. راحتی استفاده از پولهای دیجیتالی در ترکیب با محبوبیت رو به رشد بیتکوین، یقینا در این افزایش مؤثر بوده است.
در مورد افزایش دامنهی این حملات، هر چند عوامل زیادی نقش دارند، ولی یکی از نقاط عطف آشکار را میتوان در اقدامات گروه Shadow Brokers پیدا کرد. این گروه از هکرها، تعدادی از نرمافزارهای مخرب (اکسپلویت) آژانس امنیت ملی آمریکا را در اینترنت منتشر کردند. در میان این اکسپلویتها یک حفرهی امنیتی به نام EternalBlue به چشم میخورد که در ترکیب با باجافزار، امکان تکثیر کرمگونهی حملهی WannaCry را فراهم کرد. همین اکسپلویت در گسترش باج افزار NotPetya نقشی مهم (ولی نه انحصاری) داشت. این باجافزار حداقل به ۶۵ کشور حمله کرد و احتمالا هدف اصلی آن ایجاد تخریب بود.
با وجود اینکه مایکروسافت پیش از این که حفرهی امنیتی EternalBlue دنیا را تسخیر کند یک وصلهی امنیتی برای آن منتشر کرده بود، حملات گستردهی WannaCry و NotPetya به ما یادآوری میکنند که همهی کاربران سیستمهایشان را با آخرین وصلههای امنیتی بهروزرسانی نمیکنند.
وسعت بیسابقهی این دو حمله که بر پایهی اکسپلویتهای دزدیده شده از آژانس امنیت ملی آمریکا و راحتی استفاده از پولهای دیجیتال شکل گرفتند، نشان میدهد که به عصر تازهی باجافزارهای بدخیم وارد شدهایم. متاسفانه، حملاتی نظیر WannaCry نهتنها کاهش نمییابند بلکه احتمالا افزایش هم پیدا خواهند کرد. این موضوع در گزارش سال ۲۰۱۷ شرکت امنیت سایبری Symantec کاملا مشهود است که بر اساس آن «حملات باجافزارها در سطح جهان، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده».
نکتهی جالب این است که امکان دارد باجافزارها در نهایت قربانی موفقیت خودشان بشوند. به دلیل آمار بالای کامپیوترهای آلوده شده و مکانیزم پرداخت عملا غیرفعال در هر دو حملهی WannaCry و NotPetya، حتی اگر قربانیها تصمیم میگرفتند باج را پرداخت کنند هم، کدهای رمزگشایی را دریافت نمیکردند. پس چرا کسی پولی خرج کند وقتیکه در هر حال قرار نیست فایلهای ازدسترفته را پس بگیرد؟ این مطلب کموبیش به گوش همه رسیده است. به همین خاطر تا زمان نوشته شدن این مطلب، آدرسهای «بیتکوین» مرتبط با باجافزار NotPetya، فقط ۴۶ پرداخت به ارزش تقریبی ۱۰۳۱۷ دلار دریافت کردهاند.
چاد مورتا
فروش کتاب «امپراطوری اپ» در فروشگاه اینترنتی دیجیکالا شروع شد. اگر دیجیکالا مگ و مطالب آن را دنبال کرده باشید حتما به مجموعه مطالبی با عنوان «پاورقی دنبالهدار امپراطوری اپ» برخورد کردهاید.دیجیکالا مگ به مدت ۱۸ ماه، ترجمهی کتاب «امپراطوری اپ: چگونه با طراحی یک اپلیکیشن پولدار شویم» را در قالب پاورقی دنبالهدار از طریق این رسانهی آنلاین، منتشر میکرد. اما حالا همانطور که پیشتر هم وعده داده بودیم، این مجموعه مقالهها را بهصورت یک کتاب کامل آماده کردهایم. همین حالا میتوانید کتاب «امپراطوری اپ» را از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا خریداری کنید.
ایدههایی زیادی در ذهنتان دارید، اما تصور میکنید برای اجرایی کردنشان به بودجه و منابع انسانی کلان نیاز دارید؟ همیشه دوست داشتید یک کارآفرین موفق باشید، اما هرگز فرصت مناسب برای بروز استعدادهایتان را پیدا نکردید؟ دوست دارید سوار قطار تکنولوژیهای جدید بشوید و از سیل نیازهای جدید که برای کاربران فناوریهای روز ایجاد میشود، کسب و کار خودتان را بسازید؟ پیشنهاد ما به شما مطالعهی کتاب «امپراطوری اپ» است.
کتاب «امپراطوری اپ: چگونه با طراحی یک اپلیکیشن پولدار شویم» اثر «چاد مورتا» است. این کتاب را «مریم قمری» به فارسی برگردانده. کتاب حاضر اثر مهمی در عرصهی تجارت الکترونیک محسوب میشود. کتاب در مورد تجربههای یک کارآفرین موفق به نام چاد مورتا است که سعی کرده تجربیات خودش را در اختیار دیگران هم قرار بدهد. «نیما رسولزاده»، مدیر ارشد محتوای دیجیکالا، در مقدمهی این کتاب آورده است: «هیچ فکر کردهاید که چرا با وجود این حجم از کتابهای اینچنینی هنوز تعداد میلیونرهایی که با تکیه بر ایدههای ساده اما درخشان پولدار شدهاند، آنقدر کم است؟ جواب این سوال را فقط میشود در “تلاش” بسیار برای رسیدن به هدف دانست و چه بهتر که در این مسیر از تجربیات آنهایی که به سلامت به مقصد رسیدهاند، استفاده کنیم.»
کتاب امپراطوری اپ در ده فصل تدوین شده است. عنوان فصلهای این کتاب عبارتاند از: «گنجینهای در دست شما»، «نصبش کن!»، «این دنیای جدید را کشف کن!»، «فرصت طلایی اپ شما»، «آنها کار هستند و شما اندیشه»، «جذابیت بصری اپ»، «حفظ امتیاز»، «تکنیکهای نینجایی که باعث پیشرفت اپ شما میشوند»، «پول را به من نشان بده» و «کروز کنترل».